Archív časopisu HPF
Obsah 2023
Dejiny školstva a pedagogiky
Extraneus non de facultate: život a pedagogická činnosť Leonarda Coxa
(Peter Fedorčák) ................................................................................................................... 3
Vývoj poľnohospodárskeho školstva na území Slovenska do roku 1945
(Timea Šeben Zaťková).......................................................................................................... 11
Neznámy list beckovského učiteľa Štefana Krajčoviča Jánovi Kvačalovi
(Libor Bernát)....................................................................................................................... 22
Študentské roky Eduarda Krajňáka
(Marek Rímsky)..................................................................................................................... 26
Študentky zo Slovenska na brnianskych technických vysokých školách v medzivojnovom období
(Libor Bernát, Janka Zajacová)................................................................................................ 38
Ernest Sýkora a jeho príspevok k idei komunistickej výchovy a vzdelávaniu na Slovensku v roku 1945 – 1989
(Milan Krankus)........................................................................................................................53
Školské múzejníctvo
Értesitő könyvecske – raritná forma školského vysvedčenia
(Miroslava Slezáková).............................................................................................................. 66
Ernest Sýkora v zbierkach Múzea školstva a pedagogiky
(Miroslava Slezáková).............................................................................................................. 75
Turistická palica Vasiľa Biľaka
(Vladimír Michalička).............................................................................................................. 78
Kronika
PhDr. Milan Hamada, CSc. (9. 9. 1933 Veľká pri Poprade – 13. 2. 2023 Bratislava)
(Vladimír Michalička).............................................................................................................. 80
Storočnica Jozefa Máteja (1921 - 1987)
(Vladimír Michalička).............................................................................................................. 81
Recenzie
Dvorský, J.: Premeny učiteľského vzdelávania v Hornom Turci (k 150-tému výročiu založenia školy).
(Vladimír Michalička)...............................................................................................................83
Glossová, M.: „Nespôsobilý na vysokoškolské štúdium“: previerky a vylučovanie študentov slovenských vysokých škôl v rokoch 1948 – 1960.
(Libor Bernát)........................................................................................................................ 84
Gubricová, J.: Junáková cesta k Pionierovi.
(Janka Medveďová)................................................................................................................. 87
Anotácie................................................................................................................................. 91
Pokyny pre autorov.................................................................................................................. 94
Obsah 2022
Dejiny školstva a pedagogiky
Výchova novicov v jezuitskej reholi na príklade noviciátu v Trenčíne
v rokoch 1655 – 1773
(Libor Bernát) ................................................3
Pohľad do denníka učiteľa Ondreja Kálnického
(Michaela Moravcová) ...................................19
Martin Čulen a prvá stredoškolská učebnica matematiky v slovenskom jazyku
(Miroslava Slezáková) ...................................25
Ľudové školstvo na pozadí Malého školského zákona z roku 1922
(Daniela Vaněková) ......................................34
Pedagogické vyznamenania v Československu v rokoch 1953-1990
(Jana Nenčevová Hradská) ..........................43
Študent a učiteľ: k vzťahu Ondreja Pavlíka a Vladislava Ružičku
(Vladimír Michalička) ....................................55
Doc. PhDr. Štefan Holček, CSc. – príbeh s trpkým koncom pedagóga
snažiaceho sa o didaktické inovácie
(Eduard Lukáč) ..........................................65
Kronika
Storočnica Jána Gallu
(Vladimír Michalička) ...................................75
Viktor Šándor - prvý riaditeľ Múzea školstva a pedagogiky
(Vladimír Michalička) ..................................77
Anotácie ..................................................80
Pokyny pre autorov ...................................82
Obsah 2021
Dejiny školstva a pedagogiky
Ján Amos Komenský v diele Jozefa Máteja
(Vladimír Michalička)..............................4
Kremnický učiteľ Pavol Križko (Pokračovanie)
(Lukáš Trnkóci).......................................10
Učiteľské pôsobenie Eduarda Krajňáka
(Marek Rímsky)......................................22
Ján Kvačala a Štefan Adamovič : vzťah učiteľa a žiaka
(Libor Bernát)........................................35
Formovanie idey vysokoškolského vzdelávania učiteľstva národných škôl na príklade vzdelávacích inštitúcií v medzivojnovom období a jej vyústenie do vzniku Pedagogickej fakulty Slovenskej univerzity v Bratislave (1946 – 1953)
(Jaroslav Durec)....................................50
Školské múzejníctvo
Sedemdesiatiny múzejného kurátora, historika školstva a pedagogiky PhDr. Vladimíra Michličku, CSc.
(Daniela Vaněková)................................65
Pohľad na výskumnú a publikačnú činnosť PhDr. Vladimíra Michaličku, CSc., historika školstva a pedagogiky pri príležitosti jeho sedemdesiatych narodenín
(Eduard Lukáč)......................................71
Recenzie
Kodajová, Daniela a kol.: Sláva šľachetným VI. Učiteľ je okno do sveta a života
(Martin Gabčo) .....................................75
Hábl, Jan et al.: Utopizmus, nebo realizmus komenského projektu nápravy věcí lidských?
(Janka Medveďová)...............................84
Správy
Medaile sú už rozdané. Správa z 13. ročníka Dejepisnej olympiády
(Ľubica Kázmerová – Katarína Filipová)........87
Anotácie .......................................................89
Pokyny pre prispievateľov........................91
Obsah 2020
Dejiny školstva a pedagogiky
Historicko-pedagogická tvorba uplynulého tridsaťročia
(Vladimír Michalička)...............................4
Kremnický učiteľ Pavol Križko v rokoch 1860 – 1863
(Lukáš Trnkóci)......................................14
Z korešpondencie Jána Zigmundíka Jánovi Kvačalovi
(Ladislav Jakóczy – Libor Bernát)............26
Anton Štefánek a jeho sociologický pohľad na vonkovskú školu a postavu učiteľa
(Igor Marks).......................................34
Vývoj spolkovej činnosti učiteľov na Slovensku v prvom desaťročí po vzniku Československej republiky na príklade Zemského učiteľského spolku
(Jaroslav Durec).................................43
Školské múzejníctvo
Akvizičná činnosť školských múzeí – porovnanie praxe na Slovensku a v Českej republike
(Martina Kočí).....................................59
50 rokov Múzea školstva a pedagogiky
(Vladimír Michalička)...........................69
Jubileum PhDr. Vladimíra Michaličku, CSc.
(Daniela Vaněková).............................70
Recenzie
Kázmerová, Ľubica: Príbeh učiteľa. Jozef Sivák v školských službách 1918 – 1944
(Vladimír Michalička)..........................71
Anotácie...........................................73
Pokyny pre autorov............................75
Obsah 2019
Od počiatkov vzdelávania vo vinohradníckej obci Vinodol až po výnimočnú osobnosť pedagóga, historika a kantora Jozefa Čulíka
(Tomáš Krajmer)..............................................3
Rímskokatolícka škola v Topoľčanoch
(Jozef Píry)....................................................10
Korešpondencia Jána Kvačalu s Teréziou Vansovou
(Libor Bernát).................................................17
Kongregácia Milosrdných sestier Svätého kríža a jej prínos pre rozvoj ošetrovateľského vzdelávania na Slovensku: 3. časť – činnosť ošetrovateľskej školy v rokoch 1938 – 1950
(Marta Dobrotková – Ľubica Ilievová)..........25
Zabudnutý učiteľ Peter Uhlík: „Matematiku sa možno naučiť."
(Vladimír Michalička).......................................34
Zložitý zrod vysokoškolskej učebnice Dejiny českej a slovenskej pedagogiky
(Vladimír Michalička).....................................42
Správy...........................................................46
Recenzie........................................................48
Anotácie........................................................53
Pokyny pre prispievateľov............................55
Obsah 2018
Zo živých a oživených osudov šenkvickej školy: zaslúžilí učitelia Elemír Kantek a Henrich Lančarič
(M. Lukáč)....................................................3
Kongregácia milosrdných sestier svätého Kríža a jej prínos pre rozvoj ošetrovateľského vzdelávania na Slovensku: 2. časť – problémy ošetrovateľskej školy v Bratislave počas prvého desaťročia jej existencie vo svetle česko-slovenských ošetrovateľských konferencií
(Ľ. Ilievová – E. Juríková)................................9
Profesúra Jána Kvačalu na filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave
(L. Bernát)...................................................19
Učiteľská epizóda Jozefa Máteja v Trebichave
(V. Michalička)..............................................28
Medailérska tvorba Žilinskej univerzity v Žiline
(J. Slavkovský).............................................33
Časopis Rodina a škola (1900 – 1904)
(V. Michalička)..............................................42
Správa o osobnej knižnici Jozefa Máteja (1923 – 1987)
(V. Michalička)..............................................44
Slovenské školstvo po vzniku Československej republiky – príklad Československého štátneho reálneho gymnázia v Bratislave
(M. Slezáková).............................................47
Správy .......................................................50
Recenzie ....................................................53
Anotácie ....................................................58
Pokyny pre prispievateľov.......................60
Obsah 2/2017
Z korešpondencie Jána Kvačalu S Cyrilom Bodickým
(L. Bernát) ..................................................3
Kongregácia milosrdných sestier svätého Kríža a jej prínos pre rozvoj ošetrovateľského vzdelávania na Slovensku: 1. časť – založenie ošetrovateľskej školy v Bratislave
(Ľ. Ilievová – E. Juríková)..............................14
Prvá svetová vojna, slovenské školstvo a vznik Československej republiky
(I. Marks – D. Lajčin)....................................24
Jozef Mátej: Vo víre normalizácie (1970 – 1986)
(V. Michalička).............................................32
História školských ručných prác a ich súčasné využitie v múzeu
(Z. Kunšteková)..........................................38
Oblátnica
(V. Michalička)............................................45
Správy ......................................................46
Recenzie ....................................................48
Anotácie ....................................................49
Pokyny pre prispievateľov.........................51
Obsah 1/2017
Žiaci trenčianskeho jezuitského gymnázia v rokoch 1655 – 1773 z aspektu bydliska
(L. Bernát) .................................................3
B. F. Trentowski a P. Hečko
(M. Krankus )............................................12
Jozef Mátej: Roky vzopätia (1964 - 1969)
(V. Michalička)...........................................25
Medaila Jána Amosa Komenského
(V. Michalička)...........................................28
Právnická fakulta UPJŠ V Košiciach, jej stručná história a medailérska tvorba
(J. Slavkovský).........................................30
Súpis štúdií, recenzií a správ v časopise Historicko-pedagogické fórum 2012 – 2016
(V. Michalička) .........................................35
Recenzie .................................................41
Anotácie .................................................43
Pokyny pre prispievateľov..........................44
Obsah 2/2016
Situácia na slovenských školách v roku 1921
(A. Kičková) ....................................................................3
Jozef Mátej: V rokoch hľadania (1959 – 1964)
(V. Michalička).................................................................11
Názorné učebné pomôcky na prvom slovenskom ev. a. v. gymnáziu v Revúcej
(V. Michalička).................................................................17
Slovensko na výukových obrazech v letech 1918–1939
(J. Klímová).....................................................................21
Vývoj akvizičnej činnosti v Múzeu školstva a pedagogiky
(D. Vaněková)..................................................................47
Jediná edícia slovenskej historicko-pedagogickej spisby
(V. Michalička)..................................................................51
Správy ...........................................................................53
Anotácie .........................................................................54
Pokyny pre prispievateľov..................................................56
Obsah 1/2016
Vybrané aspekty výchovy k zdraviu a starostlivosti o zdravie na školách v minulosti
(do roku 1918)
(K. Pekařová) ...............................................................................3
Študenti zo Slovenska na odbore architektúry nemeckej vysokej školy technickej
v Brne v medzivojnovom období
(L. Bernát)...................................................................................15
Prvé odborné práce Jozefa Máteja (1949 – 1957)
(V. Michalička)..............................................................................37
Recenzie .....................................................................................44
Anotácie .....................................................................................48
Správy .......................................................................................50
Pokyny pre prispievateľov...............................................................53
Obsah 2/2015
Bardejovský rektor L. Stöckel a jeho žiaci pôsobiaci v školských službách
(J. Gašparovičová) ................................................3
Organizácia piaristického kolégia v Podolínci v rokoch 1643 – 1782
(V. Hašková) ......................................................14
Korešpondencia Václava Novotného s Jánom Kvačalom
(L. Bernát) ........................................................30
Doc. PhDr. František Karšai, CSc. (1918 – 1975) – zakladateľ prešovskej komeniológie, obetavý pedagóg, milovník fotografovania a prírody
(E. Lukáč) .........................................................43
Príspevok k novým biografickým údajom o prof. PhDr. Jozefovi Mátejovi, DrSc.
(V. Michalička) ….................................................63
Kohútik, názorná učebná pomôcka počiatočného čítania
(V. Michalička) ….................................................72
Recenzie…..........................................................75
Kronika..............................................................79
Anotácie…..........................................................81
Pokyny pre prispievateľov.....................................83
Obsah 1/2015
Stredoveké školy v Košiciach a ich vplyv na úroveň vzdelanosti v meste
(M. Slezáková) ....................................................3
Pedagogická činnosť Leonarda Stoeckela
(J. Gašparovičová) .............................................12
Ľudové školy v Topoľčanoch 1918-1935
(A. Kičková) ......................................................24
Korešpondencia Jána Kvačalu a Josefa Krumpholca v 20. rokoch 20. storočia
(L. Bernát) ........................................................32
Nad historicko-pedagogickým dielom Petra Vajcika
(V. Michalička) ...................................................53
Recenzie ...........................................................55
Anotácie ...........................................................56
Obsah 2/2014
Leonard Stoeckel a jeho profesijné formovanie
(Jana Gašparovičová) ...................................3
Slovenské ev. a. v. gymnázium v Revúcej v slovenskej odbornej spisbe
(Vladimír Michalička)....................................19
Martin Kostelný – učiteľ M. R. Štefánika
(Vladimír Michalička) ...................................26
Predstavy a názory Antona Štefánka na modernú školu
(Igor Marks) ..............................................29
Ján Kvačala a Jozef Škultéty vo svetle vzájomnej korešpondencie
(Libor Bernát) ............................................36
Anotácie ....................................................49
Obsah 1/2014
Úvod .............................................................3
Korešpondencia Jána Kvačalu
(Libor Bernát, Vladimír Michalička) ....................4
Profesori FFUK v Prahe J. Bidlo, K. Krofta, V. Novotný a J. Kvačala
(Libor Bernát) ...............................................12
Kvačalovo chápanie pedagogického systému T. Campanellu
(Radim Pačmár) ............................................18
Ján Kvačala a jeho obraz v nekrológoch
(Vladimír Michalička) .....................................21
Vokátory evanjelických rektorov v Novohrade (1784 – 1804)
(Jozef Drenko) ..............................................23
Štátna slovenská učiteľská akadémia v Banskej Bystrici (1940 – 1949)
(Lucia Vozárová) ............................................28
Komeniologická problematika v aktivitách prof. PhDr. A. Čumu, CSc.
(Eduard Lukáč) ..............................................44
Obraz Ľudovíta Bakoša (1919 – 1974) na pozadí archívnych dokumentov
(Vladimír Michalička) .......................................56
Správy ..........................................................60
Recenzie ........................................................61
Anotácie ........................................................65
Obsah 2/2013
Pohľad do dejín školy v Malých Zlievciach v 18. storočí
(Jozef Drenko) ...........................................................3
Študenti zo Slovenska na odbore architektúry Českej vysokej
školy technickej v Brne v medzivojnovom období
(Libor Bernát) ............................................................13
Prvé odborné práce Jozefa Máteja (1949 – 1957)
(Vladimír Michalička) .................................................27
Správy ......................................................................32
Recenzie ....................................................................35
Anotácie .....................................................................36
Obsah 1/2013
Historicko-pedagogické bádanie: koniec alebo nový začiatok?
(B. Kudláčová) ...........................................................2
Skladba pedagogického zboru trenčianskeho jezuitského gymnázia v rokoch 1649 – 1714
(L. Bernát) ................................................................9
Učiteľský zbor Bratislavskej župy
(K. Pekařová) ...........................................................24
Legislatívne rámce stredného a odborného školstva v predmníchovskej ČSR
(A. Bojková) ..............................................................34
Študenti zo Slovenska na stavebnej fakulte Nemeckej vysokej školy technickej v Brne
v medzivojnovom období
(L. Bernát) ................................................................43
Protest stredoškolských profesorov v roku 1946 v Košiciach
(V. Michalička)............................................................57
Správy .....................................................................62
Recenzie ...................................................................66
Anotácie ...................................................................67
Obsah 2/2012
Kam kráčajú dejiny pedagogiky?
(V. Michalička) ........................................3
Počiatky kresťanskej paideie
(L. Bokorová)...........................................7
Prefekti školy trenčianskeho jezuitského gymnázia v rokoch 1650-1773
(L. Bernát) .............................................14
Gustáv Kordoš: Slovák v službách uhorskej školy
(V. Michalička) ........................................31
Štefan Koreň a Ján Kvačala. Vzťah učiteľ a žiak vo svetle korešpondencie Štefana Koreňa
(Ľ. Vašková, L. Bernát).............................60
Spomienky Antona Štefánka na prínos českých učiteľov pre slovenské
školstvo po roku 1918
(I. Marks)...............................................71
Študenti zo Slovenska na Vysokej škole strojníckeho a elektrotechnického
inžinierstva ČVUT v Prahe v rokoch 1918-1928
(L. Bernát).............................................76
Správy .................................................87
Recenzie ...............................................93
Anotácie ...............................................98
Obsah 1/2012
Úvodom ...................................................................2
Minulosť a súčasnosť dejín pedagogiky a historicko-pedagogického výskumu
(B. Kudláčová)...........................................................3
Rektori jezuitského gymnázia v Trenčíne v rokoch 1649 – 1773
(L. Bernát)...............................................................14
Rané práce Jozefa Máteja (1944 – 1949)
(V. Michalička)...........................................................33
Maturitné oznámenia ako hmotný doklad o strednej škole a jej študentoch
(V. Michalička)...........................................................37
Recenzie a správy ......................................................40
Literárny prehľad .......................................................48